Sunday, May 19, 2013

Men för helv... på tal om bröst

Jag gillar öl. Och jag gillar rolig underfundig design. Så när Amager Bryghus började sälja sin Sinner Series, en serie på sju olika sorters öl med härlig etikettdesign, så hoppade jag på med en gång. Nu har jag alla utom Wrath som börjar säljas den 1a juni vid Systembolagets nästa produktsläpp.


Tänk er min vrede när jag inte alls fick en flaska Lust med den vackra design ni ser ovan och till höger på bilden nedan utan istället fick bilden till vänster - en helt svart etikett:


De censurerade bort min vackra Lust-etikett! Varför? Jo, för att bilden tydligt anspelar på "sexualitet och lyckad sexuell förmåga" enligt Systembolagets Lennart Agén. Töntigt som fan, om du frågar mig och ölentuasiasterna på Allt om Öl. Det är en tecknad brud i ett badkar som är menad till att anspela på lust vilket är ganska tätt kopplat till sexualitet men... det är en tecknad bild som inte ens är särskilt vågad! Det handlar inte ens om felinformation i fråga om alkoholhalt, allergener eller liknande som annars kan göra att etiketten måste ändras (som en av de andra ölerna i Sinner Series som fick fel text på etiketten men smet förbi Systembolagets etikettkontroll ändå). Insnöad som jag är tror jag däremot att bilden hade gått igenom granskningen utan anmärkning om personen på bilden inte varit så storbystad. Det finns inget som en rejäl klyfta för att få igång en hetsig diskussion om sexualmoral. Sedan kommer vi till uttrycket "lyckad sexuell förmåga"... huh? Ursäkta, men har personalen på Systembolaget som granskar etiketter någon slags virilitetsproblem som påverkar deras arbete? Eller är de som alla andra kropps- och sexnegativa människor som likställer en brud med stora bröst med en slampa som de pga sin egen prydhet måste censurera för att må bra? Jag fattar inte. Ni skulle låtit etiketten vara i fred.

No comments:

Post a Comment